قایــــــــــــــــــــــــــــــقـــران

نه به آبی ها دل خواهم بست، نه به دریا

قایــــــــــــــــــــــــــــــقـــران

نه به آبی ها دل خواهم بست، نه به دریا

ریحـــــانه

در راستای همایش مذکور ریحـــانه

به دلیل ضیق وقت، ادامه بحث رو از سالن شهید آوینی دانشگاه میاریم تو همین سنگر مجازی.

من که خودم هنوز کلی حرف و سوال دارم

و شاید گفته ها و شنیده های دیروز تازه جرقه ای بود برای بررسی و کالبد شکافی مبحث "حجاب"

خلاصه اینکه کامنت دونی این جا تریبون آزاد

احیانا دوستان اگر گذرتون خورد این ورا

علاقه مند و مشتاق و محتاجم به مباحثه و دانستن.

عجالتا دوستان لطفا این فیلم رو مشاهده کنید،موافقید با صحبت هاشون عایا؟! 

*سوال مطرح شده از طرف استاد در دقایق ۴۵ این فیلم به نظرتون سوال منطقی هست؟! 

*در رابطه با اجباری بودن حجاب کدوم استدلال رو میپذیرید؟سخنان استاد زائری یا استاد بانکی پور؟!

نظرات 6 + ارسال نظر
نیلوفر دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:12 ب.ظ

سلام
صحبت های اقای زائری در زمینه ی حجاب اخیرا یه نگاه جدیدی رو نسبت به این مقوله بوجود آورده. که جای فکر داره البته ...
منتهی سوالی که همیشه واسه من مطرح بوده اینه که واقعا بحث پوشش اجتماعی خانم ها از مبانی اصلی هست یا از فرعیاته؟! اینقدر که در این باره انواع و اقسام خطیب ها نظرات و افاضات مختلف از خود صادر کردن که انسان در اینکه این بحث ها رو چطور با هم جمع کنه و به یک اجماع کلی و عقلانی برسه میمونه واقعا!!
یکی میگه حجاب و پوشش خانم ها در اجتماع تاثیرات مستقیم روی بقیه ی مسائل اجتماعی داره (بحث تحکیم بنیان خانواده و فروپاشی خانواده و تاثیرات فروپاشی خانواده روی اجتماع و اینا ..)
یکی هم میگه حجاب در مذهب از فروع و فرعیاته و نباید در اولویت برنامه های فرهنگی قرار بگیره و ...
اما به طور کل کاملا با این حرف استاد بانکی پور موافقم که، این مطالبه ی آزادی در پوشش به اونچه که تصور میکنیم ختم نمیشه و در هر محدوده ای که آزادی داده بشه (مثلا آزادی حجاب موی سر) قطعا جامعه پس از گذشت چند سال و رفرش شدن نسل جوان اون اجتماع ، دوباره بحث کنار رفتن محدودیت های پوششیِ دیگه طرح میکنه ..
این اقایونی که در دفاع از حرمت حجاب، حفظ شأنیت و غربال شدن محجبه های واقعی در جامعه، بحث آزادی پوشش زنان رو مطرح میکنند باید تکلیف خودشون رو در این مورد که سقف این آزادی تا کجاست! روشن کنند (که یوقت در اینده مجبور نشن جلوی حضور دختران خودشون رو در جامعه از ترس بدآموزی از گروه همسالان، بگیرند!)
اصلن این بحث حجاب کلا هیچوقت تموم نمیشه گویا!! سالهاست که اندرخم یک کوچه ایم ....

تو خودت چی فکر میکنی؟آیا تاثیر اجتماعی حجاب رو میشه انکار کرد؟ و با فرض منفی بون پاسخ آیا موضوعی که تاثیر اجتماعی داره میذاره رو تک تک عناصر جامعه میتونه موضوعی فرعی باشه؟ (البته اشتباه نشه ما صرفا قرار نیس درباره پوشش خانم ها بحث کنیما، در باره مسئله حجاب به طور کلی صحبت بشه؛ اصلن انتقادی هم که خود دکتر به خودشون وارد کردند هم همین بود دیگه که بحث حول مسئله حجاب خانم ها صرفا پیش برده بشه) من فکر میکنم اولین قدم برای ادامه ی این بحث اینه که به این نتیجه برسیم موضوع اصلن دارای چنین سطح اهمیتی هست یا نه، اگر فرعیه که بریم به امور مهم تر برسیم پس.

نیلوفر دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:15 ب.ظ

و اما حکیم ارگ بزرگ میفرمایند که:
مردانی که بیش از همه از حقوق آزادی زنان دفاع می کنند
خود بیش از دیگران به نهاد زن می تازند ...

دیگه این صحبت هیچ تحلیلی باقی نمیذاره!
تکبیر لطفا

محسن شیرازی سه‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:27 ق.ظ

سلام

اگر خلاصه ای از جلسه سخنرانی دکتر بانکی پور ارائه میشد خیلی خوب بود.


1-به نظرم اول باید "پوشش" از "حجاب" تفکیک بشه


2-اگر "حجاب" جدای از "پوشش" و به معنی پوشاندن موی سر و این مسائل باشه خب میشه به صحبت های حاج اقا زائری فکر کرد.

3-اما اگر "حجاب" و "پوشش" رو یکسان بدونیم و مراد از آزادی حجاب این هست که هر کس با هر نوع پوششی که خواست در اجتماع ظاهر بشه این قطعا بر خلاف عقل و منطق هست و در تمام دنیا محدودیت هایی در این زمینه وجود داره.

4-شاید به بحث چندان ارتباطی نداشته باشه اما فکر میکنم بعضی از حجاب های افراطی هم با توجه به عرف جامعه یه جورایی وهن دین محسوب میشه.

سلام

در رابطه با بحث اجباری بودن حجاب دیدگاه ایشون این بود که آزادی در زمینه ی حجاب به برداشتن پوشش سر ختم نمیشه و به مرور زمان بحث تغییر محدوده ی پوشش به اسم آزادی مطرح خواهد شد.

1. اگر دقیق تر تفاوت بین حجاب و پوشش رو توضیح بدید ممنون میشم. یعنی منظور از پوشش پوشاندن تن و بدن هست و حجاب پوشاندن سر؟

4.تا حدودی موافقم در آینده در این باره هم بحث خواهد شد ان شاالله

قایقران سه‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:33 ق.ظ

سوالاتی که الان مطرحه:
1. آیا در جامعه کنونی ما، موضوع حجاب را میتوان در رده ی موضوعات اصلی در حوزه ی فرهنگ طبقه بندی کرد؟
2.حجاب اجباری آری یا خیر؟

محسن شیرازی چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:57 ق.ظ

سلام مجدد

1-"حجاب" پوششی هست که کیفیتش رو شرع تعیین میکنه
2-"پوشش" لباسی هست که فرد خودش درموردش تصمیم میگیره.

3-در تمام دنیا فرد آزاد هست که هر لباسی رو که خواست استفاده کنه. اما برای هر اجتماعی یک چارچوب طراحی شده به نام dress code
که باید رعایت بشه برای مثال در میهمانی های رسمی درسکد در کارت دعوت درج میشه یا مثلا تمام دانشگاه های معتبر دنیا درسکد دارند که دانشجو و پرسنل باید اون رو رعایت کنند و ...

4-بنده با فرمایشات حاج اقا زائری تا حدودی موافقم. البته حتما لازم نیست اجبار حجاب لغو بشه اما اینکه "بحث" حجاب اولویت اول نیست کاملا حق با ایشان هستش.

مثلا برای کسب روزی حلال فرهنگ سازی وجود نداره درحالی که یکی از دلائل مهم جنایت کربلا آلودگی به مال حرام بود.

سلام علیکم
1.2.3. اوکی
4.نظر بنده اینکه نمیگم الان مشکل ما فقط برمیگرده به مسئله حجاب و چیز های دیگه همه فرعیاته،اما به نظرم مدل سوال ایشون از اون خانم کاملا مغلطه گری بود. و نه تنها سازنده نبود بلکه مخرب بود.
مگر نه اینکه جامعه ی اسلامی همه چیزش باید اسلامی باشه پس اصلا این چه حرفیه ما بیاییم بگیم تا وقتی درورغ و غیبت و ربا و... تو جامعه هست و مشکلش حل نشده دیگه مسئله حجاب رو بیخیال شیم.
و اما فرضیه ای که الان مطرحه برای بنده اینه که:به قول دوستی میگفت ما الان بیشتر از اینکه با مسئله ی اجباری بودن حجاب مواجه شده باشیم با توهم حجاب اجباری مواجهیمامروز کمتر محجبه ای رو میشه پیدا کرد که بگه مجبوره حجاب داشته باشه و بقیه هم که کلن راحتن. خودشون اراده میکنند لباس تنگ و جیغ بپوشن و آرایش غلیظ داشته باشن، میمونه فقط یک سری چارچوب هایی که در بعضی اجتماع ها مثل دانشگاه کذایی ما تعریف میشه مثل اجباری بون چادر ولو به صورت نمادین،که حالا اون هم خارج از درست یا غلط بودنش به قول شما طرف هنگام ورود به اون اجتماع خودش درسکدش رو پذیرفته دیگه پس حرفی توش نیس.لذا به نظر میرسه در حال حاضر خیلی اجبار خاصی هم وجود نداره و با این حال عده ای طلبکارانه فریاد آزادی سر میدهند.

نظر بقیه خوانندگان خواموش رو هم میشنویم

زهرا چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:43 ب.ظ

به نظرمن انقدر که موضوع حیا و عفاف اهمیت داره حجاب نداره چون ماوقتی دخترا و پسرای با حیایی داشته باشیم خودبه خود مسیله ی حجاب هم حل میشه درمورد صحبتای حاج اقا زایری هم بااین حرفشون که اگه گشت ارشاد نداشتیم این وضع پوشش جوونای کشورمون نبود تاحدی موافقم ولی درمورد برداشتن اجبار حجاب نه مخالفم

ممنون از نظرت دوستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد