قایــــــــــــــــــــــــــــــقـــران

نه به آبی ها دل خواهم بست، نه به دریا

قایــــــــــــــــــــــــــــــقـــران

نه به آبی ها دل خواهم بست، نه به دریا

فتح خون (2)

الا یا ایها الساقی ادر کأساً و ناولها     که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها

عمر بن سعد ابی وقاص نخست مایل نبود که امر میان او و امام حسین(ع) به پیکار کشد... هر کسی را لیله القدری هست که در آن ناگزیر ازانتخاب خواهد شد وعمر سعد را نیز ساعتی اینچنین فراخواهد رسید .

اما اکنون او می گریزد و دهر نیز در کمینش ، که او را به این لیله القدر بکشاند. عمربن سعد فرزند سعد ابی وقاص است ، فاتح قادسیه ، و یکی از آن ده تنی که می گویند رسول خدا هنگام مرگ از آنان رضایت داشته است .هنوز نیم قرن از رحلت رسول خدا نگذشته ، این پسر سعد ابی وقاص است که در برابر فرزند رسول الله(ص) و وصی او ایستاده است .

ابن سعد تلاشی بسیار کرد تا کارش به پیکار با حسین بن علی(ع) نکشد ، اما دهر هیچ کس را نا آزموده رها نمی کند؛ صبورانه در کمین می نشیند تا تو را به دام امتحان درآرد و کارت را یکسره کند که ان ربک لبالمرصاد.  

 

از گفت و گوهایی که پیش از تاسوعا بین ابی سعد و امام گذشته است خوب می توان دریافت که او کیست . امام می فرماید :« مگر از خدای پروا نداری ؟ خدایی که معادت به سوی اوست. عزم پیکار بامن کرده ای حال آنکه مرا نیک می شناسی و می دانی که فرزند کیستم . بیا و این قوم را واگذار و با من همراه شو تا به خدا نزدیک شوی.» ابن سعد گاهی مایملکش را بهانه کرد و گاهی خانواده اش را ... تا اینکه امام امید از او بازگرفت و برخاست که بازگردد در حالی که می گفت :« چه می اندیشی ؟ آیا نمی دانی که به زودی تو را در بستر خواهند کشت و در قیامت نیز رحمت خدا از تو دریغ خواهد شد؟امیدوارم که از گندم عراق جز اندک زمانی بهره مجویی .» و این سخن دامی است که دهر در کمین ابن سعد گسترده است تا لب به تمسخر بگشاید که :« اگر به گندم دست نیافتم ، جو که هست !» و با این سخن به پرتگاه لعنت خدا در افتد . آیا هنوز عمرسعد را امید نجاتی هست؟ 

 

 تلاش امام برای آنکه عمرسعد را از ورطه ای که در آن گرفتار افتاده بود نجات بخشد به جایی نرسید . در تاریخ ها آمده است که امام تا پیش از عصر تاسوعا بارها با او به گفت و گو نشست و اگر چه از آنچه دراین دیدارها گذشته است جز همان مختصر که ذکر شد هیچ چیز نمی دانیم ، اما سیره سیاسی امام حسین(ع) از آنچنان روشنایی و صفایی برخوردار است که هیچ جای شبهه ای باقی نمی گذارد. 

پر روشن است که امام حسین(ع) در مرداب وجود عمر سعد به جست و جوی کدام گوهر نابی آمد است : شاید در این مرداب که روزگاری با اقیانوس های آزاد پیوند داشته است هنوز نشانی از حیات باشد، شاید در این مدفن تاریکی که عمرسعد فطرت الهی خویش را در آن به خاک سپرده است هنوز روزنه ای رو به آفتاب گشوده باشد. 

 

امام آفتاب کرامتی است که خود را از ویرانه ها نیز دریغ نمی کند. آسمان را دیده ای که چگونه در گودال های حقیر آب نیز می نگرد؟ آب را دیده ای که چگونه پست ترین دره ها را نیز از یاد نمی برد؟ چگونه می توان کار پاکان را قیاس از خود گرفت ؟‌ امام رابا خداوند عهدی است که غیر او را در آن راهی نیست ، و بر همین پیمان است که امام پای می فشارد .نه ، این راز نه رازی است که با من و تو درمیان نهند . ولایت امام بر مخلوقات ولایت خداست، یعنی همه ذرات عالم ، از پای تا سر ، بقایشان به جذبه عشقی است که آنان را به سوی امام می کشد، اما خود از این جذبه بی خبرند . اگر او کشکشانه ما را به کوی دوست نکشد و بر پای خویش رهایمان کند، یاران ، همه از راه باز می مانیم . آسمان را دیده ای که از او بلندتر هیچ نیست ، اما درگودال های حقیر آب نیز می نگرد؟   

 

محّرمانه نوشت: 

از شیر خواره ای به همه شیر خوارگان 

آغوش گرم مادرتان نوش جانتان  

 

نظرات 5 + ارسال نظر
مریم جمعه 17 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:20 ب.ظ http://binamak.blog.ir

هرکسی را لیله القدری ست ...
محرمانه نوشت : اشک ...

راه نشین جمعه 17 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:17 ب.ظ http://rahneshin094.blogfa.com/

بی خود نیست اگر سید شهیدان اهل قلم نامیده شده ای سید ...!
خرده قلم زنان پیرو راه حقت را دریاب تا شاید؛
پایان راهشـــان نیــز مانند پایان عاشورایی تو باشد ...


"ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق، تنها با یقین مطلق ممکن است ..."

ملک احمدی شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:51 ق.ظ http://1afsarejavan.blogsky.com

کاش ما هم روزنه ای روبه افتاب برای خود باقی گذاشته باشیم تا از نور امام محروم نشویم

امروز استادمان میگفت تاریخ از حر و عمرسعد به یاران دبستانی تفسیر میکند،آدم هایی که با هم بزرگ شدند و روزگار هردورا درصحنه کربلا آزمود
و همین روزنه های نورانی بود که آن روز حر را حر کرد

گمنام دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:43 ق.ظ

سلام.
ای کاش آنکه زهیر را خرید ،حر را آزاد کرد ما را هم در این راه بخرد و آزاد کند و ای کاش در این راه شهیدمان کند .

اما افسوس جاماندیم از قافله .

و عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها...
باشد که حسینی باشیم و حسینی بمانیم

جنبش سایبری ارزشبان دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:52 ب.ظ http://www.arzeshban.ir/

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)
سلام.هسته ای با طعم سبک زندگی !!
بروزیم

سلام بر شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد