قایــــــــــــــــــــــــــــــقـــران

نه به آبی ها دل خواهم بست، نه به دریا

قایــــــــــــــــــــــــــــــقـــران

نه به آبی ها دل خواهم بست، نه به دریا

در هوایت بی قرارم روز و شب

وارد کلاس که شدیم بعد از سلام و احوال پرسی  وآشنایی های مقدماتی استاد شعری از سروده های مولوی را برایمان خواند

در هوایت بی قرارم روز و شب

سر ز پایت برندارم روز و شب

روز و شب را همچو خود مجنون کنم

روز و شب را کی گذارم روز و شب

تا نیابم آن چه در مغز منست

یک زمانی سر نخارم روز و شب...

و من در تاریک خانه ذهنم خاطرات کلاس ادبیات آقای شهیدی را مرور میکردم.کلا شعر های حافظ مولوی همیشه حالم را خوب میکند و خاطرات خوب را برایم زنده.

استاد پای تخته نوشت: در پرونده نگاهتان تجدید نظر کنید...خدا متهم نیست "ان الله لیس بظلام للعبید"

و این شروع بحث یک ساعت و نیم کلاس تفسیر قرآن آن روز ما شد، استاد در تفسیر و توضیح این عبارت آنقدر شیوا و شیرین سخن میگفت که من تمام مدت مات و مبهوت کلامش شده بودم،اصلا تاحالا هیچ کدام از این آیاتی را که میخواند از این زاویه نگاه نکرده بودم،ته ته قلبم هیجان زده شده بودم و ذوق میکردم از این که ظاهرا این کلاس و این درس به اجبار هم که شده بهانه ای خواهد بود برای حل معماهای ذهنم.

میگفت این سخن برگرفته از خود قرآن است که در زندگی انسان لحظه خنثی وجود ندارد، و ما آدم ها در تمام طول روز به طور مرتب در حال دریافت نور و ظلمت هستیم،و این دریافت صرفا بسته به نوع اعمال ما نیست بلکه کوچکترین و گذرا ترین افکار ذهنیمان هم نور و ظلمت را دریافت میکنند.

استاد با استناد به روایت یکی از معصومین(ع) گفت که همه ی ما برگردن یکدیگر حق داریم؛ ولو به اندازه ثانیه ای که در خیابانی شلوغ از کنار یکدیگر عبور میکنیم. و این دریافت ها و تفکرات کوچک ذهنی انسان است که شخصیت و من وجود انسان را شکل میدهد. و با این اوصاف در ثانیه ثانیه ی زندگی باید حواسمان نه تنها به رفتارمان بلکه به جنس افکارمان هم باشد.

میگفت وقتی صبح زود از خانه بیرون می آیی و مغازه داری را در حال باز کردن درب مغازه اش میبینی به جای او بسم الله بگو و از صمیم قلب برای برکت و روزی حلال آن روزش دعا کن

وقتی میبینی راننده ای در خیابان به بد ترین نحو و خطرناک ترین شکل در حال رانندگی است به جای حواله ی فحش و ناسزا با تمام وجودت برای سلامتی اش دعا کن

حتی از کنار اعلامیه های ترحیم روی در و دیوار هم بی تفاوت نگذر، برای شادی روحشان صلواتی بفرست و هزاران هزار مثال دیگر

یکی از تفاسیر آیه ی فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره همین است تمام ذهن و فکرت را لبریز کن از خیر خواهی و دریافت نور،میدانی که در قیامت همین انرژی وجودی آدم هاست که بهشت و دوزخشان را میسازد؛ همین افکار و اعمال ساده.

و من برخود نهیب میزدم که چقدر شگفت آور است که رفتار ما انسان ها خدارا به دفاع از خود وا دارد این که بیاید و  صریحا به ما بگوید آخر چرا فکر کرده ای من باید به تو ظلم کنم،من رحمن و رحیم بودنم را اول هر سوره به تو یادآوری میکنم و تو من را ظالم در حق خود میپنداری؟به جای متهم کردن من باید بنشینی و خودت را مرور کنی،عالم خلقت عالم علت و معلول هاست، هیچ چیز تصادفی نسیت!

پینوشت:

1. به واقع اگر به نحوه  و موضوعات ارائه شده در دروس معارف دانشگاه توجه ویژه ای بشود یقین دارم بخشی از بهترین،خوشایند ترین و مفید ترین ساعات کلاسی هر دانشجویی با هر نوع تیپ و اعتقادی خواهد بود؛ ساعاتی که روح و فکرت را رهاکنی از دنیای شلوغ مهندسی!و بروی دنبال کشف خودت

2. آغاز ترم جدید رو خدمتتون تبریک(تسلیت!) عرض میکنم،امید که حقیقتا جوینده ی دانش باشیم نه جونده ی آن!                                                                                            

نظرات 10 + ارسال نظر
اردلان یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:07 ب.ظ http://arad.ir

سلام
از مطالبت لذت بردم
موفق باشی

کوثر یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:38 ب.ظ

خوشمان آمد.. بارک الله!

راه نشین یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 06:16 ب.ظ http://rahneshin094.blogfa.com/

استــــــــــــاد غفوری....
خداوند سایه ی ایشون رو از سر دانشجویان کمال گرایی چون شما کم نکند... باهاش کلاس نداشتم ولی تعریفشو بسیار شنیدم... خدا حفظش کنه...

حالا واقعا از بیانات استاد غفوری بود دیگه؟!

بله از بیانات استاد غفوری بود
بنده از همین تریبون آزاد دعوتت میکنم حتما با ایشون کلاس بگیری
حتما...

ملک احمدی یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:49 ب.ظ http://1afsarejavan.blogsky.com/

سلام
با پ.ن اولتون بسیار موافقم
"ان الله لیس بظلام للعبید" صحیحه

سلام بله اصلاح شد!

مریم یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:11 ب.ظ http://binamak.blog.ir

ما نیز به شما متقابلن تسلیت عرض میکنیم :)))

خدا صبرمون بده

مریم یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:13 ب.ظ http://binamak.blog.ir

وقتی آدمایی رو میبینم که محتاج کمک هستن و با کمک ناچیزه من دردی ازشون دوانمیشه یا اون لحظه شرایط جوری نیس بهشون کمک کنم تو دلم میگم براشون دعا که میتونم کنم، میگم خدایا روزیشونو زیاد کن بهشون روزی پر رونق و پر برکت عطا فرما :)

چقدر خوب، فکر کنم این زاویه ی نگاه زندگی خود آدم رو هم قشنگ تر میکنه نه؟

عمه دوشنبه 1 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:13 ب.ظ

فداک یا بنت اخی نرجو لکم السعاده و السرور و النجاه انشاءلله این هم درس پس دادن ما طلب خیر برا ما یادت نره

شُکراً جَزیلًا یا عمتی

باران سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:32 ق.ظ http://5shambesoba.blog.ir

نه تنها رفتار , بلکه جنسه افکارمون هم مهمه ....
چقد دوس داشتم این پست رو .

با اجازتون میخوام بذارم تو وبلاگم به اسمه خودتون :)

خواهش مینماییم
خوشحالم که دوست میداشتید

الهام چهارشنبه 3 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:17 ب.ظ http://yadat.mihanblog.com

سلام
زیبا می نگارید
خوشحال میشم سر بزنی

سلام
ممنون
چشم

هدی خانوم پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 ب.ظ

aaaaaaaa
man she dade vakhte inja nayoomde boodamaaa
oonvakh soali ke matrah mishe ine ke
TO KEY IIIIINNNNNGHGHGHGHADDDE BOZORG SHODI?!!!

ای بابا بیخیال دقت کردی هرسری این سوال رو میپرسی خوبه ما از 7 روز هفته 8 روزش رو با همیماو سوالی که برای من مطرحه اینه
1.نختت خوبه؟
2. آیا این خانوم پسوند اسمت حامل معنای خاصیه؟
پینوشت: آخه این چند وقت از دوست و آشنا هرکی رو میبینیم متاهل و متعهد شده گفتم شاید اون طرفا هم خبریه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد